Sätt stopp för Sveriges dyraste bullerplank

Debattartikel

Fredag 12 april 2024

Publicerad i Länstidningen 12 april 2024

Upprop till alla Nykvarnsbor. Tisdagen 9 april tog en djupt oenig kommunstyrelse beslutet att godkänna planuppdraget för det nya äldreboendet i Nykvarns kommun, därmed tar Nykvarn ytterligare ett steg närmare att bygga Sveriges dyraste bullerplank.

Den politiska majoriteten väljer att inte låta ärendet gå till kommunfullmäktige för en debatt i demokratisk anda. Detta trots att investeringen är i särklass den absolut största som kommunen gjort i sin 25-åriga historia. Kostnaden motsvarar en investering på 3 miljarder kronor i Södertälje eller 300 miljarder i riket.

Men redan nu har projektet börjat att dra på sig fördyrande omkostnader. Till följd av att majoriteten insett sitt misstag att man går emot länsstyrelsens riktlinjer kring planläggning i närheten av järnvägar, köptes granntomten Ströpplaren 2 in för 12 miljoner kronor. Ett köp som var tvunget för att få till det tänkta boendet. Se där, nu börjar fördyringar att ticka.

I samrådssvaren har följande lämnat erinran: Länsstyrelsen, Region Stockholm, Lantmäteriet, Trafikverket, bygg- och miljönämnden, Liberalerna, Moderaterna, Skanova AB, Södertörns Brandförsvar samt åtta privatpersoner.

De som lämnat erinran delar i varierande grad våra synpunkter kring de problem vi tidigare pekat på:

• Bullerproblem.

• Vibrationsproblem.

• Risk för farligt gods.

• Avståndet till centrum inklusive svårigheter med nivåskillnad.

• Fara vid utrymning – hur utrymmer man ett äldreboende vid exempelvis brand från femte våningen utan möjlighet till att bruka hissen?

Fastigheten är också olämplig på andra sätt. I förslaget är uteplatsen förlagd till norrsidan på byggnaden. Detta ger mindre möjlighet till ljus och sol.

Som svar på samtliga av dessa säger majoriteten att problemen ska tas hänsyn till och byggas bort. Men man redovisar inte heller här den fördyring detta kommer innebära för projektet.

Vi fick även ytterligare skäl till platsens olämplighet. Länsstyrelsen pekar på risken för översvämning: ”Den västra delen av planområdet kommer översvämmas vid ett 100-årsregn”.

Dessutom har det väckts frågor hur man kan säkerställa att vattenkvalitén i Turingeån inte kontamineras. För att understryka olämpligheten med ett äldreboende på platsen, vill vi gärna citera Trafikverkets yttrande: ”För att minska frekvent och långvarig exponering för farligt gods bör också aktiviteter som lockar människor att vistas längre undvikas inom de södra delarna av planområdet”

Vi vill även vara tydliga med att vi ser ett stort behov av ytterligare boendeplatser för äldre i Nykvarn. Här förespråkar vi parkområdet i Lugnets omedelbara närhet. Vi tror att med en skicklig arkitekt kan vi hitta en kreativ lösning med 40–45 platser i en smakfull tvåvåningsbyggnad, till detta kommer en renovering av nuvarande byggnad.

I stället för tung tågtrafik ett stenkast bort, och de 1 600 bilar som passerar varje dygn på Norra Stationsvägen, där uteplatsen är tänkt att ligga, vill vi erbjuda våra äldre en lugn miljö i en tallpark med ljud av lekande barn från Björkestaskolan och kanske fågelkvitter.

Vi förstår att vid första anblicken kan Ströpplaren 3 ses som en bra plats, lättbyggd och på egen mark. Men bevisen som talar emot är överväldigande. Kanske är det största beviset den flod av reaktioner vi i den politiska oppositionen får från kommunens invånare.

Med det sagt så vill vi säga att det inger respekt att ändra sig om beslutet är dåligt. Därför vill vi vädja till var och en av er 16 personer som utgör majoriteten att fundera en gång till.

Ulf Waldekrantz

Liberalerna

Johan Hägglöf

Moderaterna

Therese Holz

Kristdemokraterna

Mats Claesson

Sverigedemokraterna

Läs mer om Liberalernas politik för äldre.