Motion från Fp Nykvarn: Webbsändning av kommunfullmäktiges sammanträden

Lars-Erik Aili

Onsdag 3 juni 2015

Kommunfullmäktige har avslagit motionen med hänvisning till att tekniksystemen i Qulturum Sländan ska byta ut och moderniseras.

Kommuninvånare har förvisso rätt att delta på plats som åhörare vid kommunfullmäktiges sammanträden. Erfarenheten visar att det är få kommuninnevånare som verkligen tar del av den politiska debatten på plats i möteslokalen. För många, t.ex. för småbarnsföräldrar och de som arbetar kväll/natt, är det näst intill omöjligt att avsätta tid en kväll för ett helt kommunfullmäktigemöte.

Vill du veta vad dina politiker tycker i kommunala frågor? Vill du se hur debatterna går i frågor som du tycker är viktiga? Med webbutsändning via kommunens hemsida kan man göra det möjligt, enkelt och bekvämt för en stor del av kommunens befolkning att ta del av diskussioner och beslut i kommunfullmäktige. Politiken skulle bli mer tillgänglig och insynen öka. Det är rimligt att utsändningar skulle medföra en vitalisering av det politiska livet i Nykvarn. Detta är viktigt ur demokratisynpunkt.

Det är möjligt att följa sändningarna i realtid men framförallt kan man ta del av sammanträdet i efterhand. Det bör också vara möjligt att ta del av ett specifikt ärende utan att följa hela sammanträdet.

Folkpartiet yrkar

Att förvaltningen får i uppdrag att ta fram en kostnadseffektiv, anpassad lösning som underlag för beslut att så snart som möjligt införa webbsända KF-sammanträden.

Lars-Erik Aili, Gruppledare för Folkpartiet i Nykvarn