Förskolan igår och idag – en jämförelse

Gunilla Lindell

Söndag 8 mars 2015

De senaste veckorna har jag ställt upp som vikarie på en förskola i Södertälje. I barngruppen finns 27 barn i åldrarna 4-6 år. Många barn har annat hemspråk än svenska. Det är svårt att få tag i vikarier med erfarenhet. Bland ordinarie personal finns sjukskrivningar och andra säger upp sig.

Jag tror att det är en stor skillnad mot i Nykvarn, där vi arbetar för att minska antalet barn i grupperna, personal har ofta arbetat länge i verksamheten och antalet pedagoger med högskoleutbildning är hög. Ledningsfunktionerna ser också annorlunda ut. I Nykvarn har vi en förskolechef på 2-3 förskolor. I Södertälje har förskolecheferna administrativa och pedagogiska arbetsledare på varje förskola, men de arbetar även i barngrupp.

Om man ser tillbaka 45 år då den första förskolan i Nykvarn byggdes har stora förändringar skett. På 1970-talet hade man en föreståndare på varje förskola och hon / han (hen) hade hand om den pedagogiska verksamheten, personal, inköp, rapportering, skaffa vikarier, mm. Personal på kommunkontoret skötte det ekonomiska. Föreståndaren fanns så gott som dagligen på sin förskola. Idag ska förskolechefen alternera mellan sina förskolor. Många arbetsuppgifter har numera lagts ut på pedagogerna, som dessutom skall arbeta med barnen.

Var det bättre förr eller är det bättre nu?

Gunilla Lindell, Folkpartiets ersättare i Utbildningsnämnden