
Bättre tillgänglighet i kommunens fastighetshandlingar
Nyhet
Måndag 10 mars 2025
Gör kommunala dokument mer användarvänliga
För fritidspolitiker och medborgare är det viktigt att enkelt kunna förstå och analysera kommunens fastighetsärenden. Men idag innehåller många av dessa handlingar endast fastighetsbeteckningar – utan tillhörande adressuppgifter.
Det gör det svårt och tidskrävande att identifiera vilken fastighet som berörs. Liberalerna i Nykvarn vill göra kommunens dokumentation mer tillgänglig och lättförståelig.
Därför ställer vi frågan:
💬 Är det möjligt att kommunen kompletterar fastighetshandlingar med en tydlig adressuppgift?
Varför behövs denna förändring?
Genom att inkludera adresser i fastighetshandlingarna:
✔️ Blir kommunala beslut mer begripliga för alla
✔️ Underlättas arbetet för fritidspolitiker och tjänstemän
✔️ Sparas tid och resurser genom minskad efterforskning
Liberalerna i Nykvarn föreslår en enkel lösning
Vi vill att fastighetshandlingar automatiskt innehåller både fastighetsbeteckning och adress. Detta skulle vara ett litet steg för kommunen men en stor förbättring för medborgare och beslutsfattare.
Klicka här Bli medlem för att bli medlem. Det kostar bara 50 kr första året och därefter 300 kr.
För dig som är under 26 år kostar det alltid 50 kr. Du kan även swisha 50 kronor till 123 148 12 41. Ange personnummer och e-post i meddelandet.