Utveckla Folkparken i Nykvarn till en öppen stadspark tillgänglig för alla åldrar

Lars-Erik Aili

Tisdag 10 februari 2015

Den stängda entrén till Nykvarns Folketspark

Vi vill att Nykvarns Folkets Park skall utvecklas till en öppen stadspark.

Det är viktigt för Nykvarns invånare med en grön lunga centralt i samhället. Skogsområdet kring Folkparken bör röjas så att området får parkkaraktär med träd, buskar och gräsytor. Området ska genomkorsas av belagda parkvägar med belysning och parkbänkar, samt en lekplats för barnen. Naturligtvis ska det finnas minigolf, boulebanor och möjlighet till andra aktiviteter inom området.  Folkparken ska vara inbjudande till att användas av alla och ha god tillgänglighet. Stängslet kan vara kvar för tillfällen med betalda arrangemang men grindar ska finnas på flera ställen.

Den gamla Folkparksmiljön med byggnader och aktiviteter måste vårdas och bevaras. Med många människor som rör sig genom området minskar risken för skadegörelse på byggnader och natur. Det ger också underlag för mer utökat öppethållande av bl.a. café-verksamhet.

I anslutning till parken finns förskola, skola och äldreboende som kommer att ha stor nytta och trivsel av parken. För den planerade utbyggnaden med bostäder på gamla IP behövs också detta grönområde.

Folkpartiet anser att en projektering ska påbörjas och tas med i budgeten för år 2016 så att området kan stå färdigt när vi har bostäder på gamla IP.

Lars-Erik Aili, Gruppledare för Folkpartiet i Nykvarn