Folkpartiet i Nykvarn strider för SL-taxa på tåget till Stockholm

Lars-Erik Aili

Fredag 8 augusti 2014

Järnväg-1 L 5185Inför invigningen av Citybanan har sex landsting, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland, inlett ett samarbete för ett regionalt tågsystem Stockholm-Mälardalen. För pendlare från Nykvarn betyder detta flera förbättringar i kollektivtrafiken. Tågen kommer att gå oftare till och från Nykvarn. Under rusningstid på morgnar och eftermiddagar ska flera tåg sättas in. Ett bättre och mer utvecklat regionaltågssystem underlättar både för oss som bor här och för de företag som redan finns här. Förbättringarna innebär också ökade möjligheter att locka hit fler boende, företag och besökare. Det ska också införas ett nytt biljettsystem och nya taxor som gäller för resor på olika typer av tåg och bussar. Ett 30-dagars SL-kort ska också införas och gälla för samtliga resor på både regionaltåg, buss, pendeltåg och tunnelbana. Redan ett gemensamt biljettsystem underlättar kollektivtrafikresandet i hela Stockholm.

Det stora i uppgörelsen är överenskommelsen om taxorna på dessa gemensamma biljetter. Nykvarns kommun är dock den enda kommunen i Stockholms län med järnvägsförbindelse mot Stockholm  som inte har SL-taxa på tåget. 30-dagarskortet har en viss subvention men mycket dyrt i förhållande till vad andra länsinvånare betalar. Det finns heller ingen rabatt för pensionärer och ungdomar.För Folkpartiet i Nykvarn är SL-taxa på tåget mot Stockholm en självklarhet.

Lars-Erik Aili, Gruppledare för Folkpartiet i Nykvarn