Återvinningscentral i Nykvarn

Onsdag 30 november 2016

Majoriteten med Nykvarnspartiet och Moderaterna beslutade föreslå kommunfullmäktige att ge samhällsbyggnadsavdelningen i uppdrag att ta fram bygghandlingar och handla upp byggnation av återvinningscentral på ”Solfångartomten” (i anslutning till gamla panncentralen). Den beräknade kostnaden för grundutförandet blir ca 15 mkr. En mer påkostad lösning innebär en uppskattad merkostnad på ca 3 mkr. Vill man förlägga centralen i södra delen av området tillkommer ytterligare kostnad om ca 3 mkr.
Utöver investeringskostnaden tillkommer kostnad för personal, avtal med transportörer samt avtal med behandlingsanläggningar. Hur stor den kostnaden blir beror på hur man löser personalfrågan, hur ofta man har öppet och resultat av upphandling.

För att ta ett beslut anser vi Liberaler att det är viktigt att veta vad det kommer att kosta. Kommer det att kosta 15 eller 21 miljoner att bygga? Vad kommer driften att kosta?  Hur kommer servicenivån och öppettider att se ut? Det är för oss viktiga frågor som vi vill få klarlagda innan vi tar beslut.

Kommunfullmäktige beslutade att återremittera för kompletterande kalkyler över bygg- och driftskostnader.

Lars-Erik Aili Gruppledare för Liberalerna